مقام عالم از عابد بالاتر است زيرا عالم ، خدا را از روي بصيرت و آگاهي عبادت مي كند ، بر خلاف عابد . و علت ديگر اين كه عالم به فكر هدايت ديگران است ولي عابد در فكر نجات خويش مي باشد
انسان نبايد به مال و جمال غره ( مغرور ) شود زيرا :
به قول شاعر :
بر مال و جمال خويشتن غرّه مشو كان را به شبي برند و آن را به تبي
چرا در اسلام ، تند راه رفتن مكروه است ؟
امام رضا (ع) مي فرمايند : تند راه رفتن ، هيبت شخص را از بين مي برد
چرا زرتشتي ها به آتش احترام مي گذارند ؟
به اين جهت است كه چون حضرت زرتشت در منطقه ي سردسيري مشغول عبادت بود براي گرم شدن كنار خود هميشه آتش روشن مي كرد لذا زرتشتي ها از اين جهت به آتش احترام مي گذارند
چرا يهوديان به قرآن ايمان نياوردند ؟
زيرا آنها با جبرئيل دشمن هستند از اين جهت كه عقيده دارند براي آنها محدوديتها و تكاليفي دشوار فرو آورده است ، لذا به خاطر دشمني با جبرئيل ، به كتابي كه او آورده است ، يعني قرآن ، ايمان نمي آورند
چرا خداوند شيطان را خلق كرده است ؟
اولا : خداوند شيطان را بر طينتي پاك خلق نموده است ولي بعدا انحراف و انحطاط و بدبختي و شيطنت با اراده ي خودش به سراغش آمد
ثانيا : وجود اين دشمن براي انسانها كمكي به پيشرفت و تكامل آنها مي باشد و هميشه نيروهاي مقاوم در برابر دشمنان سر سخت جان مي گيرند و سير تكاملي را مي پيمايند و بندگان خدا با مبارزه ي پي گير ، در برابر شيطان قوي تر مي شوند و قهرمانان بيزگ كشتي آنهايي هستند كه با حريف هاي پر قدرت زور آزمايي كرده اند .
چرا تبعيض از خداوند قبيح است ولي تفاوت گذاشتن قبيح نيست ؟
به جهت اينكه تبعيض ، ترجيح بدون دليل ولي تفاوت ، ترجيح با دليل است و فرقي را كه خداوند ميان زن و مرد گذاشته است از راه تفاوت است نه تبعيض
چرا قدر الهي تغيير مي كند ولي قضاي الهي تغيير نمي كند ؟
چون در مرحله ي قدر ، بدا هست و ممكن است خداوند از ايجاد آنچه كه مورد علم و مشيت و اراده و تقديرش تعلق گرفته صرفنظر كند و آن را ايجاد ننمايد ، ولي اگر كاري با امضاء به مرحله قضا رسيد ، ديگر بدا ( تغيير ) در آن راه ندارد ، بنابر اين چون قدر خدا مقدرش را حتمي نكرده و اميد آن هست كه آنچه را تقدير كرده واقع نشود اما قضاي خدا مقتضي خود را حتمي كرده است ، ديگر گريزي از آن نيست
چرا با اينكه خدا يكي بيشتر نيست ولي نود و نه ( بنابر قولي هزار و يك ) اسم دارد ؟
به جهت اينكه هر كدام از اسماء الهي يك صفتي از صفات خدا را معرفي مي نمايد و گويند : هر كدام از اسماء خداوند داراي تاثير مخصوصي است .
روز شنبه :
از رسول اكرم (ص) نقل شده كه فرمودند : هر كس كه در روز شنبه ، چهار ركعت نماز بخواند ، در هر ركعت حمد يك مرتبه و سوره كافرون سه مرتبه و بعد از فارغ شدن ، يك مرتبه آيه الكرسي بخواند ، بنويسد خداي عزوجل از براي او به هر حرفي ثواب يك شهيد
شب يكشنبه :
شش ركعت است ، در هر ركعتي ، بعد از حمد هفت مرتبه سوره توحيد خوانده شود . كسي كه اين نماز را بخواند ، ثواب شاكرين و صابرين به او عطا مي شود .
روز يكشنبه :
نقل شده است كه روز يكشنبه ، وقت چاشتگاه كه آفتاب بالا آمده باشد ، دو ركعت نماز مي خواني . در ركعت اول بعد از حمد ، سه مرتبه سوره كوثر را مي خواني و در ركعت دوم بعد از حمد ، سه مرتبه سوره توحيد را . كسي كه اين نماز را بخواند آزاد مي شود از آتش و پاك مي شود از نفاق و ايمن مي شود از عذاب
شب دوشنبه :
دو ركعت است . در هر ركعت بعد از حمد ، آيه الكرسي و سوره توحيد و سوره فلق و سوره ناس ، هر كدام يك مرتبه بخواند و بعد از فارغ شدن از نماز ، ده مرتبه استغفار نمايد . كسي كه اين نماز را بخواند ، نوشته شود براي او ، ده حج و ده عمره از طرف خداي عزوجل
روز دوشنبه :
4 ركعت است ، در ركعت اول بعد از حمد يكبار آيه الكرسي و در ركعت دوم ، حمد يكبار و سوره توحيد يكبار و در دو ركعت ديگر ، ركعت اول بعد از حمد سوره فلق يكبار و ركعت دوم بعد از حمد ، سوره ناس يك مرتبه و بعد از فارغ شدن از چهار ركعت ، ده مرتبه استغفار نمايد
شب سه شنبه :
نماز اين شب دو ركعت است ، ركعت اول بعد از حمد يك مرتبه سوره قدر و ركعت دوم ، بعد از حمد هفت مرتبه سوره توحيد خوانده شود .
روز سه شنبه :
دو ركعت است كه در هر ركعت يك حمد و سوره تين و سوره توحيد و سوره فلق و سوره ناس هر كدام يكبار خوانده مي شود
شب چهارشنبه :
2 ركعت است ، در هر ركعت بعد از حمد ، آيه الكرسي و سوره قدر و سوره نصر را يك مرتبه و سوره توحيد را سه مرتبه بخواند ، كسي كه اين نماز را بخواند خداي تعالي گناهان گذشته و آينده او را بيامرزد .
روز چهارشنبه :
نماز اين روز 2 ركعت است ، در هر ركعتي بعد از حمد سوره زلزال يك مرتبه و سوره توحيد 3 مرتبه . كسي كه اين نماز را بخواند ، خدا رفع كند از او ، تاريكي قبر را تا روز قيامت .
شب پنج شنبه :
نماز اين شب 6 ركعت است . در هر ركعت بعد از سوره ي حمد آيه الكرسي و سوره كافرون هر كدام يك مرتبه و سوره ي توحيد را سه مرتبه و بعد از تمام شدن نماز سه مرتبه آيه الكرسي را بخواند . هر كه اين نماز را بخواند اگر نزد خدا شقاوت داشته باشد خدا ملكي را مي فرستد كه شقاوتش را پاك كند و جاي آن سعادت بنويسد .
روز پنج شنبه :
نماز اين روز دو ركعت است ، در هر ركعت حمد يك مرتبه و سوره نصر و سوره كوثر هر كدام پنج مرتبه و بعد از عصر 40 مرتبه سوره توحيد را بخواند و 40 مرتبه استغفار نمايد ، كسي كه اين نماز را بخواند عطا شود به او حسنات ، به عدد آنچه در بهشت و در جهنم است .
شب جمعه :
از رسول اكرم (ص) منقول است : كسي كه دو ركعت نماز بخواند ، در هر ركعت يك مرتبه حمد و سوره توحيد هفتاد مرتبه و بعد از نماز 70 مرتبه « استغفرالله » بگويد ، قسم به آن كسي كه مرا مبعوث كرده به حق ، كسي كه اين عمل را انجام دهد و استغفار كند براي تمام امت من ، خداوند دعاي او را مستجاب كند و تمام امت را وارد بهشت كند .
روز جمعه :
از اميرالمومنين (ع) منقول است ، كه در اين روز 4 ركعت نماز خوانده شود كه در هر ركعت حمد و آيه الكرسي 15 مرتبه و چون از نماز فارغ شد ، 70 مرتبه « استغفرالله » و 50 مرتبه « لا حول و لا قوه الا بالله » بگويد
شب شنبه :
از رسول اكرم منقول است كه : هر كه در شب شنبه 4 ركعت نماز بخواند ، در هر ركعت سوره حمد يك مرتبه و سوره ي توحيد هفت مرتبه ، نوشته شود از براي او ثواب هر ركعت ، هفتصد حسنه و عطا كند خداي تعالي به او شهرهايي در بهشت .
گيف ( GIF ) مخفف كلمات ( Graphics Interchange Format ) است و فرمت رايج مورد استفاده در تصاوير صفحات وب مي باشد . اين فايل ها ، داراي پسوند gif هستند .
كامپايلر ( Compiler ) برنامه اي است كه زبان هاي سطح بالا را به زبان ماشين ( سطح پايين ) ترجمه يا تبديل مي نمايد .
« الرحمن الرحيم » سوره حمد ، آيه 3
پيام ها :
1- تدبير و تربيت الهي كه در آيه قبل ذكر شده ، همراه محبت و رحمت است .
2- همچنان كه تعليم نيازمند رحم و مهرباني است ، تربيت و تزكيه نيز بايد بر اساس رحم و مهرباني باشد .
3- رحمانيت خداوند ، دليل بر حمد و ستايش اوست .
« الحمد لله رب العالمين » سوره حمد ، آيه 2
پيام ها :
1- همه ستايش ها براي خداست
2- خداوند در تربيت و رشد هستي اجباري ندارد ، زيرا حمد براي كارهاي غير اجباري است .
3- همه هستي زيباست و تدبير همه هستي نيكوست ، زيرا حمد براي زيبايي و نيكويي است
4- دليل ستايش ما ، پروردگاري و تربيت اوست
5- رابطه ي خداوند با مخلوقات ، رابطه ي دائمي و تنگاتنگ است ( نقاش و بنا هنر خود را عرضه مي كند و مي رود ولي مربي بايد هر لحظه نظارت داشته باشد . )
6- همه ي هستي ، تحت تربيت خداوند يكتاست
7- امكان رشد و تربيت ، در همه ي موجودات وجود دارد ( رب العالمين )
8- خداوند هم انسانها را با راهنمايي انبيا تربيت مي كند ( تربيت تشريعي ) و هم جمادات و نباتات و حيوانات را رشد و پرورش مي دهد ( تربيت تكويني )
9- مومنان در آغاز كتاب ( قرآن ) با نيايش به درگاه خداوند متعال ، ( الحمدلله رب العالمين ) مي گويند و در پايان كار در بهشت نيز ، همان شعار را مي دهند كه ( آخر دعويهم ان الحمد لله رب العالمين ) سوره يونس ، آيه 10