در كل ، معارف اسلامي به سه بخش تقسيم مي شود ( يعني هر چه از دين بحث كنيم از سه حوزه خارج نيست ) :
1- اعتقادات ( معروف به علم عقايد يا كلام )
2- احكام ( علم فقه )
3- اخلاق ( علم فضايل و رذايل )
در بين اين سه بخش ، مهمترين بخش ، اعتقادات است كه زير بناي دو بخش ديگر مي باشد ، در واقع انسان با اعتقادات مسير تفكر و سير خود را مشخص مي كند و در همين راستا به موارد 2 و 3 عمل مي كند ، موارد 2 و 3 عمل كردني است و مورد اول قبول قلبي و دانستني .
وقتي سرور عزيزم ، حضرت آيت الله بهجت (ره) مي فرمايند : انسان بايد در اعتقادات و عمليات بندگي خدا كند ، منظور ، همين سه بخش است ، در واقع انسان براي رسيدن به كمال به اين سه مورد نياز دارد :
ابتدا با مطالعه و تحقيق و بر اساس تجزيه و تحليل مسائل ، عقايد خويش را بر مي گزيند و سپس در راستاي عقايدش به عمل به احكام و اخلاق مي پردازد .
لازم است بدانيم كه اگر كسي عقايدش صحيح باشد ، قطعا بهشتي است ، اما اينكه همان اول به بهشت رود و يا شفاعت نصيبش شود و يا مدتي را در جهنم عذاب كشيده و سپس وارد بهشت شود ، بستگي به عمليات ( احكام و اخلاق ) دارد ، اما آنجا كه در قرآن و روايات بحث از كساني مي شود كه براي هميشه و به صورت جاودان در آتش جهنم هستند ، منظور كساني است كه عقايد آنها باطل باشد ، هر چند اعمال ظاهرا نيكي در كارنامه داشته باشند ، ( با اين افراد در دنيا تسويه حساب شده و پاداش نيكيشان داده مي شود و در آخرت در آتش دوزخ مخلدند ، البته پاداش دنيا در برابر پاداش آخرت بسيار ناچيز است )
پس اي شيعيان ، بكوشيد در حسن عقيده و حسن عمل ، كه بهشت خود را براي شما آذين بسته است
اما اينكه چطور از حسن عقيده خود مطلع شويم ، در مطلبي جداگانه ، با عنوان عرضه عقايد ، در همين وبلاگ خدمتتان عرض كرده ام ، نميدونم ، شايد هم خودتان قبلا خوانده باشيد . يا علي